1e bezoek, White beach & Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu 1e bezoek, White beach & Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu

1e bezoek, White beach & Galibi

Blijf op de hoogte en volg Feline

12 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen dinsdag is het eerste bezoek voor ons geland in Paramaribo. Na spullen uitwisselen en verhalen uit wisselen waren zij kapot en wij ook dus zijn we vroeg gaan slapen. Momenteel zijn Jose en Lida samen in huis (10 min. Fietsen) en is de vriend van Sven. We hebben al even de stad laten zien en het is leuk om te laten zien waar ik al 2 maanden woon. Maar aan de andere kant ook vreemd; ik ben zo gewend om mijn eigen ding te doen met de mensen die ik hier heb leren kennen dat het soms lastig te combineren is. Maar bovenal vind ik het leuker om alles te laten zien en tripjes te doen.

Vrijdag was het eindelijk zover; het weer zat mee en we waren vrij dus we konden naar White beach. Het enig witte (aangelegde) strand in Suriname. We zouden om 9u `s ochtends opgehaald worden door een taxi chauffeur die we van te voren geregeld hadden. Dat betekende dat na 3u slaap de wekker ging om wakker te worden. Netjes om 9u zaten we klaar om te gaan, alleen was het een typische Surinaamse taxi die dus ruim een uur te laat was! Om 10u werden we eindelijk opgehaald en konden we gaan. We hadden een leuk hutje dicht bij het water; naja water… er was bijna geen water omdat de rivier te laag was. Dus eerst even bijgeslapen en toen we wakker werden was het water al een stuk hoger. Dus samen met Rob en mijn moeder even in het water gezet; en verbazingwekkend steeg het water ontzettend snel! Dus toch nog heerlijk kunnen zwemmen en genieten van het weer. Om 6u werden we opgehaald en gingen we weer naar huis.

Zaterdag & zondag namen we Jose, Lida en Rob mee op hun 1e trip in Suriname. Om 6.15 moesten we bij Jose en Lida zijn; daar werden we opgehaald door een busje met 2 gidsen en een chauffeur. En eindelijk gingen we over DE brug van Paramaribo en dat ook nog met een ontzettend mooie zonsopgang. Het was een mooie rit om na 3uur bij Albina over te stappen op de boot. De boot was alleen nog niet klaar waardoor we daar nog even over de markt gingen lopen. Het was een gekkenhuis, er lagen dode beesten, vis, groente van alles! Terwijl we rond liepen begon het opeens te regenen; hard! We gingen maar snel poncho`s kopen en onze tassen goed inpakken in vuilniszakken. We gingen de boot in en het was handig om voorin te zitten; dan blijf je het droogst… Noelle en ik voorin zitten, poncho en klaar om te gaan. Het regende en het water werd steeds wilder met name hoe dichter we bij de zee kwamen. Iedere keer kregen we weer een hele plas water over ons heen, de poncho had totaal geen zin! We zouden nog langs de dierentuin gaan, maar dat had niet zoveel zin aangezien we helemaal doorweekt waren en we niet echt zin hadden. We gingen in een keer door naar Galibi. Want wat een golven! Allemaal gillen dat we bang waren om om te slaan! Wel weer een heel avontuur… Aangekomen op Galibi even het huisje bekeken en genoten van de zon; spelletjes spelen en mooie foto`s maken. Rond een uurtje of 8 gingen we lekker eten om daarna te wachten op de schildpadden. Er was een man die daar woonde; hij ging kijken voor ons wanneer de schildpadden er waren dan konden we komen. In die tussentijd vermaakte we ons prima want we waren ontzetten verbrand! We hadden het niet door vanwege de regen maar och wat waren we verbrand. Met komkommer op ons gezicht waren we aan het koelen.
Om 23.00 werd gezegd dat ze er waren! Dus we konden gaan kijken. Met onze zaklampen camera`s gingen we als echte toeristen op pad. Na 15 minuten lopen kwamen we de eerste schildpad tegen. We moesten nog wachten want zij was nog een gat aan het graven. Daarna mochten we kijken. En WAUW dat beest is groot! Hij was zeker 1,3m lang en 0,5m breed! En zij was eieren aan het uitpoepen, maximaal 145!!!! Het was indruk wekkend om te zien hoe dat proces loopt. Helaas mochten we geen foto`s maken met flits dus het niet allemaal heel goed te zien. Terwijl de soepschildpad (dat is het ras) het gat dicht maakte gingen we verder. We kwamen veel sporen tegen en was tof om te zien. We kwamen schildpadden tegen die net terug naar de zee liepen of die net bezig waren. Het was erg interessant. Na 2u waren we terug en gingen we helemaal moe slapen. Er was gezegd dat je om 6u ook nog erg mooi kon zien. Dus 6u was ik op maar ik was alleen dus ben weer gaan slapen. Een paar uur later bleek dat ik Sven en Rob net gemist had.
Na een ontbijtje gingen we weer terug de boot op; we gingen naar Europese grond! Op de boot was ontzettend lekker weer en we hadden ons heel goed ingesmeerd. Maar het water was nog een beetje wild dus werd af en toe helemaal nat. Helemaal doorweekt kwamen we aan op Frans-Guyana. Even over het strand lopen en tegen iedereen bonjour zeggen. Was wel weer leuk. Daarna op de boot terug naar Suriname een stop bij de dierentuin. Aangekomen daar zagen we 6 hokken waarvan 2 leeg waren en dat was het. De boshaas, wildzwijn, uil en katachtige waren leuk om te zien. De toekan was er vandoor en de luiaard was doodgeslagen door de kinderen. Ook waren er losse aapjes die op je schouder en zo kwamen zitten; goede entertainment. De beheerder vond het allemaal leuk behalve het wild zwijn die wilde hij niet meer; niemand vond die interessant. Hij gaat liever voor een hert. Die ging hij binnenkort even vangen.
Weer terug op de boot en naar de bus toe varen. Weer heerlijk weer en we gingen weg van de zee dus het water werd ook steeds rustiger. Maar vandaag wel de hele dag met een pet op om mijn gezicht te beschermen. Jose had een handdoek om, een poncho en van alles om zich te beschermen. Zij werd die ochtend wakker namelijk met een heel dik gezicht van de vocht en zon!!
Vervolgens nog een feestje gebouwd in de bus terug en genoten van de zonsondergang. Op tijd terug om mijn les voor te bereiden voor maandag; dan komen er 2 leerkracht vanuit Nederland kijken op stage.

• 12 Maart 2013 - 21:07

Karin Falke:

wat een gezellige dingen hebben jullie gedaan ben wel jaloers hoor,mooie fotos ook enja die zon is niet altijd fijn he?maar wij zitten weer met sneeuw hoor dan heb ik toch liever zon.geniet nog van al het leuks wat jullie nog gaan doen en doe die zus van me de groetjes.liefs karin