Bigi Pan, salsa en vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu Bigi Pan, salsa en vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu

Bigi Pan, salsa en vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Feline

11 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Bigi Pan
Afgelopen weekend ben ik opnieuw op trip geweest! Op zaterdag om 8 moest ik bij een straat zijn waar we verzamelde. Veel uit dat huis kende ik al, dus met hun moest het vast gezellig worden. We vertrokken in een busje op weg naar Groningen, de hoofdstad van het district Saramacca. Daar hebben we ontbeten en een rondje gelopen. Voor mij was dit al bekend aangezien ik hier met stage was geweest. Maar ik kreeg wel wat nieuwe informatie over het district en de monumenten. Daarna door met de bus naar het district Nickerie met de hoofdstad Nieuw-Nickerie. Nieuw-Nickerie was erg leuk om te zien. Het is de 2na grootste in suriname opvallend is dat het erg modern is. Paramaribo is groot, massaal, oud en niet altijd even schoon. Nieuw-Nickerie is het tegenovergestelde; een mooi plein dat versierd is, het ziekenhuis zag er van buiten ook erg mooi uit.
Daarna zijn we door gereden naar een oude Nederlandse rijstfabriek, erg groot en mooi. Zonde dat er niets meer mee gedaan wordt. Ook stond er een monument voor de emancipatie en dat verhaal heb ik al veel gehoord in Suriname.
We reden door naar het strand. Daar lekkere roti geluncht en even van de wind op het strand genoten. Door naar het westen. Hiervoor moesten we langs een douane. Na de douane was het een en al platte land en ver uitzicht. Het leek net alsof ik weer in Nederland was; plat, trekkers en boeren. Af en toe reden we langs een uitgestorven dorpje met huizen waar nu planten wonen. Ook zagen we hoe de fases van het rijst verliep (al het platteland waren rijst velden).
We kwamen aan bij de bootjes, in 4 bootjes gingen we varen. Na 5 minuten varen moesten we allemaal uit de boten en moesten we het over een droog stuk heen trekken (waar je in Nederland een sluis zou hebben…). Vervolgens gingen we in een smal vaargulletje varen voor een uur. Hier zagen we wel heel veel dieren. Volgens die minder dan 1m boven je op een tak zaten of voorbij vlogen; erg mooi om te zien! Na een uur door dat gulletje kwamen we op een hele grote plas. Midden op die plas waren 4 huisjes; het middelste huisje (zonder elektriciteit) was voor ons. We hingen de hangmatten op (ik lag op de veranda; helemaal niet verkeerd!) en gingen met het bootje verder het meer op om rode ibissen te spotten. We kwamen bij een bosje aan met allemaal knal rode en witte bloemen aan. Toen we dichterbij kwamen veranderde die bloemen in rode ibissen en blauwe reigers (wanneer ze 2 jaar oud zijn worden ze wit). Veel geluid en indrukwekkend hoe rood die ibissen zijn!
Met schemer terug naar ons hutje en gezellig spelletjes spelen en heerlijke soato soep eten. `s Avonds mochten maar 3 mensen mee op kaaimannentocht, het water was namelijk veel te laag. Helaas hadden zat ik niet bij die 3 en hadden ze er ook geen kunnen vangen en maar 1 gezien.
In de ochtend hadden we om 5.45 de wekker gezet om de zonsopgang te zien. Vanuit mijn hangmat keek ik toen de wekker ging maar het was nog helemaal donker dus we zette de wekker een kwartier later. Om 6.00 was het nog steeds donker; nog een kwartier later de wekken. Om 6.15 werd het iets lichter waardoor we de rest ook wakker gingen maken en zo met z`n alle keken hoe het licht werd. Grappig was dat 6.40 de zon op kwam en om 6.45 was de zon er alweer volledig; zo snel!! Daarna ben ik terug in mijn hangmat gaan liggen en heb ik vanaf daar verder kunnen kijken hoe de zon op kwam; ideaal!!!
Oow ik vergeet het leukste van de trip… we kwamen aan in ons hutje en we moesten onwijs nodig naar de wc, maar toen we de WC zagen hoefde we al niet meer; bah wat ranzig! Dus Dianne en ik hebben de emmer en wc borstel gepakt en zijn de wc gaan schoonmaken. Okee, ala! Maar nu komt het mooiste… De WC`s staan in hokje dat eigenlijk niet dicht kan, dan in het hokje staat wel een wc MAAR! Geen afvoer. Dat betekend dat je je eigen plas meteen hoort kletteren in het water. Okee behoefte gedaan en doortrekken. Dan moet je met een emmer en een touwtje het water uit datzelfde meer halen waar je net in hebt geplast en dat door de WC gooien.. als je goed kijkt zie je de drollen drijven en de WC papiertjes (zie ook foto op FB) aan de balken in het water hangen… heel ranzig dus! Maar opnieuw kwamen mijn Expeditie Robinsons skills vol van pas want als je een emmer wilt vullen met water moet je de open kant naar onder gooien, bedankt Faya!
Okee verder met de ochtend.. uitgebreid ontbijt, rustig spullen inpakken en genieten van de zon. Daarna met een bootje het meer weer op om een heerlijk modderbad te nemen. Daarna terug naar het hutje alles in de boten laden en op weg naar huis. Op de terugweg was het water zo erg gedaald dat we heel langzaam moesten varen en goed moesten opletten, een half meter naast ons was al de klei. Een koude bustocht terug, wat de airco stond aan… dus volgende natuurlijk meteen verkouden.

Nu, na deze trip, ben ik in alle districten van Suriname geweest! Jeej, en wat een verschil tussen de districten.

Salsa diploma`s
Zondag na de trip ging ik weer naar salsa want! Ik heb mijn SEMI 2 ook gehaald. Dat betekend dat ik alweer 2 diploma`s heb gehaald voor salsa en dat ik nu op de zondag advance dans.

School
Eindelijk heb ik mijn minor van het eerste half jaar afgesloten! Het afstuderen komt nu echt dichtbij… alleen nog mijn minor van hier en mijn meesterstuk (het klinkt veel minder dan het is, maar toch).
Hier op school is het rustig want heb nog steeds vakantie. Dat betekend zelf aan school werken, tripjes, gezelligheid en rustig aan doen.

En zaterdag komt Xistan eindelijk kijken waar ik al ruim 3 maanden (! Ja het gaat snel) zit…

  • 11 April 2013 - 20:55

    Lia:

    heerlijk zwemmen tussen het wc papier.
    fantastisch ze zon zien opkomen in je hangmat, dat lijkt me genieten.
    Xistan gaat morgen zijn koffer pakker en zaterdag vroeg op pad en dan is hij 's middags al bij jou,
    je kan nu de uren tellen nu nog 42 uur.
    dikke kus hans en Lia

  • 12 April 2013 - 11:44

    Karin:

    hoi nicht

    fijn dat je het effe wat rustiger hebt,geniet er maar lekker van och en direct met je schatje dichtbij dat gaat helemaal goed komen,nou fijne tijd met elkaar.liefs karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Feline

Welkom! Op deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen in Suriname, Paramaribo.

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 11902

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 14 Mei 2013

Paramaribo

Landen bezocht: