Vakantie; Holi Phagwa & Trip (Blanche Marie) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu Vakantie; Holi Phagwa & Trip (Blanche Marie) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Feline Huisman - WaarBenJij.nu

Vakantie; Holi Phagwa & Trip (Blanche Marie)

Blijf op de hoogte en volg Feline

02 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen woensdag (27 maart) was het Holi Phagwa! En wauw wat een belevenis! Rond 1 uur hadden we bij andere meiden afgesproken om te beginnen. Daar binnen werden we meteen onder gegooid. Snel onze badmuts en hoofddoek op andere krijg je de kleuren nooit meer uit je haar. Vervolgens werden we door een hindoestaanse taxi chauffeur met een pick-up opgehaald. Wij werden achterin gezet en naar zijn huis gebracht. Daar was een DJ al aan het draaien en er kwamen steeds meer mensen daar naar toe met poeder, water en verf gooien. Ondertussen konden we al drinken en eten; kortom helemaal top! Nadat niemand meer wit was en de buikjes goed gevuld waren met eten en alcohol gingen we door naar een ander huis, opnieuw in de pick-up. Daar aangekomen werd er opnieuw met veel poeder etc. gegooid. Ook dat huis was helemaal vies dus weer tijd om te gaan. We reden een aantal rondjes door de stad om vervolgens naar een klein hindoestaans festival te gaan. Niemand danste en iedereen keek. Maar wij als Hollanders laten ons niet gek maken, dus dansen maar! Zodra wij aan het dansen waren met zijn allen deden opeens in ieder geval alle mannen ook mee. Er was muziek, nog meer poeder en gezelligheid. Na een uurtje gefeest te hebben vonden we het genoeg en wilden we allemaal naar het onafhankelijkheidsplein, daar waren Dj’s etc.
Rond een uurtje of 8 waren we terug in de stad, eerst even snel naar de burger king om vervolgens los te gaan op de muziek. Het hele grasveld was omgetoverd tot 2 podia en allemaal tentjes waar je kon drinken; ontzettend gezellig. Wij gingen bij een DJ staan, die van jou bil is een krokodil, hap hap in je krokobil, nou hilarische en mee zingen. Ook moesten 3 vrijwilligers met hun kont dansen op het podium. Twee Surinamers en 1 Nederlander, die Nederlander kan niet natuurlijk niet zo goed schudden dus zij werd volledig uitgejoeld! Heel sneu…
Na een paar uurtjes en het andere podium gezien te hebben vonden we het tijd om naar huis te gaan. Helaas duurde het een uur voordat we een taxi hadden maar uiteindelijk waren we thuis. Thuis douchen en tot de schrik komen dat het toch iets minder goed van het lichaam af gaat, hoewel mijn haar wel blond is gebleven. Hilarisch om nu te zien dat er nog steeds meiden met roze haar lopen!
Maar WAUW wat was het een top feest, alle kleuren en gezelligheid! Oowja de hele dag wenst iedereen elkaar Shob holi!

Trip; Blanche Marie en Apoera
Met Pasen waren er vele aanbiedingen om op trip te gaan, samen met Lynn en Sven ben ik naar Blanche Marie en Apoera gegaan voor 4 dagen.
Donderdag verzamelde we om half 9 samen met 3 andere gingen we op trip. Zoals gewoonlijk werden we later dan half 9 opgehaald. Toen we helemaal bepakt en bezakt in het busje zaten moesten we eerste nog 3 keer de stad afrijden omdat nog van alles geregeld moest worden (geld omwisselen, een huis op slot doen etc.). Uiteindelijk om half 11 reden we uit de stad weg naar Zanderij (vliegveld) om daar 40 andere studenten te ontmoeten. Zij gingen op een andere trip maar we sliepen de eerste nacht wel allemaal in hetzelfde dorp. Vanaf toen was het alleen nog maar bauxiet weg; dus alles werd lekker stoffig. Rond een uurtje of 2/3 kwamen we aan in het dorpje Bitagron of Witagron. Bitagron betekend bittere grond dat is de officiele naam maar dat vinden ze niet leuk voor een dorp dus hebben ze het heel lang Witagron genoemd. Na een lunch kregen we een dorpswandeling. Het was leuk om in het westen een dorpje te bekijken maar veel kwam overeen met de dorpjes die we al gezien hadden. De hoofdkaptein van de Quintystam (een kleine stam die ook steeds kleiner werd) liep met ons mee en vertelde vol trots. Overigens ging hij de hele trip mee.
Na een wandeling was het zo warm en tijd voor een duik in de rivier zowel met de stagiaires als met de lokale bevolking. Na het opfrissen onze hangmatten opgehangen en omgekleed. `s Avonds liep het hele dorp leeg om naar de binnenplaats te komen waar feest was, er was onbeperkt borgoe drinken! Ook de stagiaires gingen flink los met de lokale bevolking. Er werd gedanst, gefeest, spelletjes gedaan en vooral gelachen. Dus het was een gezellige avond!
De volgende dag zouden we om 9u ontbijten. Dus op tijd wakker om alles op te ruimen. Uiteindelijk gingen we half 10 eten. We zouden om 10u/half11 vertrekken. Dit werd uiteindelijk half 1!! 2u lang wachten vonden wij ook veel te lang en zagen we niet zo zitten dus we waren al een beetje chagrijnig. We zaten in de auto en het zou 2u rijden zijn. Uiteindelijk hebben we er 4 uur over gedaan omdat er zoveel verkeerd gereden is!! Ook was er een jongen bij ons in de auto die de vorige dag teveel gedronken had. Opeens riep hij of Jan (de chauffeur en gids) even wilde stoppen. Jan stond op de rem alleen kregen we de deur niet open en die jongen zat achter mij. Na 5 minuten aan de deur trekken was het save yourself en ik gooide alles opzij en ben via de voorkant naar voren gegaan. Al snel kwam hij achter me aan en gooide alles er buiten uit. Daarna ging de deur open; hij zat op kinderslot… vanaf toen moesten we om de 15 minuten stoppen voor hem; erg jammer. Het was ook niet vreemd want de weg was onwijs hobbelig en stoffig; nergens meer verhard. Dus i.p.v. 12u aankomen kwamen we aan om 6u bij de blanche marie watervallen.
Onze hangmatten werden heel lief opgehangen zodat wij naar de moedervallen konden lopen, dat was ongeveer 15 min. lopen. Boven aangekomen was ontzettend mooi! Maar helaas begon het al snel te regenen. Snel weer naar beneden lopen en daar weer in de rivier opfrissen. `s Avonds lekker gegeten en borgoe gedronken met andere mensen, gezellig bij kaarslicht.
De volgende dag rustig aan ontbeten en zijn we weer naar boven naar de moedervallen gegaan. Daar heerlijk gezwommen, in een natuurlijk bubbelbad gezeten en geklommen over alle rotsen. In de middag zijn we met een bootje naar een andere waterval gegaan. We kwamen aan bij het bootje; wat krakkemikkig! Lynn en ik zaten naast elkaar en we hebben zeker 10 keer gedacht dat we om zouden kiepen. Het bootje liep ook heel snel vol met water en het water was ook nog een s heel ondiep waardoor we regelmatig tegen rotsen aan botsten. Kortom spannend maar de waterval was erg mooi! En echt koud. Daarna langzaam aan weer naar beneden en weer terug om op te frissen, spullen te pakken en te gaan naar Apoera, een indianendorp. Na weer een flinke rit kwamen we bij een huisje aan waar we onze hangmatten op konden hangen. Daar bbq-kip gegeten en daarna zijn we naar een indianenfeest gegaan. Veel indianen die veel te veel gedronken hadden. Dus eigenlijk was dat niet zo leuk, ze werden handtastelijk en agressief. Dus al snel zijn Sven en ik naar huis gegaan en gaan slapen.
De volgende dag, 2e paasdag, was het 1 april en natuurlijk moesten wij even een grapje uithalen. We hebben de auto sleutels van de gids gepakt en verstopt. Hij heeft 2uur gezocht, iedereen moest helpen, hij heeft 3 keer de vuilniszak onderzocht, de huisbaas ging helpen zoeken en hij baalde flink wat hij had een enorme kater van de dag ervoor! Om 12u vertrokken we uit het indianendorp, eerst nog tanken (zie facebook voor het tankstation) en daarna weer door naar Bitagron daar even lunchen. Vervolgens in een ruk door naar de stad, alleen maar zandwegen en we werden helemaal oranje van de stof, verschrikkelijk! Ook reden we veel te hard, met 100 over die gaten heen, wel weer een ervaring erbij. We waren zo blij toen we eindelijk weer bij een verharde weg kwamen! Heerlijk!
Het was een trip met veel wachten, maar ook erg leuk om weer een keer het westen te zien!

• 07 April 2013 - 15:28

Ben:

Ja hoor ik lees ze allemaal, maar hoe bedoel je met westers in je verslag?
    En je hebt eindelijk (?!) leren (hopelijk????) drinken zo te horen.
    Nog maar een paar weken dan ben je weer hier.
    Hier eindelijk wat warmer, 10 graden.
    Ver gaat het goed!!
    Ben jij ook Rob's 65e op 24-3 vergeten? Wij alle 3 wel, maar we gaan eten bij Mies.
    Veel knuffels en mzl,

Je pa.

• 07 April 2013 - 15:28

Ben:

Ja hoor ik lees ze allemaal, maar hoe bedoel je met westers in je verslag?
    En je hebt eindelijk (?!) leren (hopelijk????) drinken zo te horen.
    Nog maar een paar weken dan ben je weer hier.
    Hier eindelijk wat warmer, 10 graden.
    Ver gaat het goed!!
    Veel knuffels en mzl,